رسول عباسی؛ عاطفه اکبری کجانی
چکیده
هدف این مقاله، شناسایی چالشها و موانع توسعه گردشگری غذای بومی در صنعت رستورانداری ایران است. در این پژوهش بنا بر نیاز به استفاده از تجربههای زیسته افراد درگیر در موضوع پژوهش، از روش پژوهش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری معیار محور و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع ...
بیشتر
هدف این مقاله، شناسایی چالشها و موانع توسعه گردشگری غذای بومی در صنعت رستورانداری ایران است. در این پژوهش بنا بر نیاز به استفاده از تجربههای زیسته افراد درگیر در موضوع پژوهش، از روش پژوهش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری معیار محور و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع با 14 نفر خبره دارای تجربه رستورانداری غذای بومی مصاحبه عمیق انجام شد. اعتبار نتایج بهدستآمده با استفاده از پرانتزگذاری دانش قبلی پژوهشگر، مراجعه مجدد به شرکتکنندگان و تأیید آنها مشخص شد. یافتهها گویای ساختاری شش بعدی شامل موانع بازاریابی، دسترسپذیری پایین، بسترسازی ضعیف، چالشهای درون واحدی، چالشهای درونصنفی و چالشهای دولتی است. یافتههای پژوهش در شناخت و درک موانع توسعه گردشگری غذای بومی مؤثر است و رفع آنها نقش شایان توجهی در ارتقای صنعت گردشگری ایران ایفا میکند.